Ongeveer 140 levensverhalen van Boskopers zijn de afgelopen jaren vastgelegd door de Interviewgroep, een samenwerkingsverband van de Historische Vereniging Boskoop en het Boomkwekerijmuseum.

140 levensverhalen van heel verschillende Boskopers. Boomkwekers, middenstanders, onderwijzers, raadsleden, ambtenaren en mensen met andere beroepen. Mannen en vrouwen. Boskopers uit alle lagen van de bevolking, van allerlei kerkelijke gezindten.

Sjaan Sanders vertelde donderdag 12 september over het werk van de Interviewgroep. Dat gebeurde op een speciale avond van HVB en Boomkwekerijmuseum. Bezocht door ongeveer 60 HVB-leden en vrijwilligers van het museum.

De Interviewgroep is een groep van zeven mensen die met een vragenlijst en microfoon Boskoop ingaan om mensen te interviewen. ,,We lopen natuurlijk niet zomaar binnen bij mensen. Ze worden voorzichtig benaderd met de vraag of ze daarvoor open staan. Dan gaan we met z’n tweetjes langs en nemen eerst goed door wat er gaat gebeuren. Ook vragen we toestemming of we het verhaal mogen opnemen, maar ook of mensen het goed vinden dat het wordt gebruikt voor Paktijd of andere publicaties. En uiteraard mogen ze een eventueel verhaal vooraf doorlezen’’.

Sommige mensen aarzelen. ,,Die zeggen bijvoorbeeld: maar ik heb eigenlijk niks te vertellen. Dat is lariekoek. Iedereen heeft een verhaal. Als je 80, 85 jaar heeft gewoond en gewerkt in een dorp, dan heb je een verhaal. Dan heb je namelijk zoveel meegemaakt, dan heb je zoveel gezien. Iedereen heeft een stukje van het grote verhaal Boskoop’’. En dat blijkt dan ook iedere keer als het interview op gang komt.

‘Sprekend verleden’ wordt deze techniek van historie verzamelen genoemd. Je vertelt een verhaal van een gemeenschap aan de hand van de verhalen van de mensen. Samen vormen die verhalen het grote verhaal van Boskoop van de afgelopen honderd jaar.

Interviewers gezocht

Voor deze ene keer werd Sjaan Sanders zelf een keer geïnterviewd. Dat gebeurde door Cora Nijenhuis, een van de andere leden van de Interviewgroep. Een groep die overigens best nog wat leden kan gebruiken. Daarom deden Cora en Sjaan gezamenlijk de oproep: vind je het leuk om mensen te interviewen, ben je geïnteresseerd in de Boskoopse historie, meld je!

Levensverhalen gezocht

Ook een tweede oproep was duidelijk: kent u mensen wiens levensverhaal absoluut de moeite waard is om vast te leggen? Vertel het de Interviewgroep!

Bijschrift: Sjaan Sanders (links) wordt geinterviewd door Cora Nijenhuis. (eigen foto)