Excursiegegevens

Kosten
Gratis + Vervoerskosten

Inclusief

bezoek aan het Nationaal Archief en de geboorteakte van Boskoop.

Detail
Nog enkele plekjes

Excursie naar ‘geboorteakte’ Boskoop

Nog enkele plekjes

Op dinsdag 13 september organiseert de Historische Vereniging Boskoop (HVB) een excursie naar enkele unieke documenten: de geboorteakte van ons dorp uit 1222 en de vijf verboden boekjes die tijdens de reformatie werden verstopt in de gemeentetoren.

Voor deze unieke excursie zijn nog enkele plekjes beschikbaar. Het is alleen voor HVB-leden, maar dit kan natuurlijk een mooie reden zijn om in dit jubileumjaar lid te worden. Wie het eerst komt, het eerst maalt.

De HVB heeft voor dinsdag 13 september afspraken kunnen maken bij de Koninklijke Bibliotheek (KB) en het Nationaal Archief (NA) in Den Haag. Daar liggen de geboorteakte en de vijf boekjes te wachten en krijgen de deelnemers over beide onderwerpen een boeiende (korte) lezing te horen.

Programma
11.00 – 12.45 uur: rondleiding door de Koninklijke Bibliotheek en lezing en bekijken van de 5 verboden boekjes.
12.45 – 15.00 uur: bezoek aan het Nationaal Archief en de geboorteakte van Boskoop.

Kosten
Aan de bezoeken bij de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief zijn geen kosten verbonden. Wel zijn er vervoerskosten. Een dagretour tweede klasse met de Nederlandse Spoorwegen kost € 15,60. Voor mensen met voordeelkaarten is dat uiteraard een lager bedrag.

Lunch
Tussen de onderdelen van het bezoek zit tijd om te lunchen. Dit is de verantwoordelijkheid van de deelnemers. De bibliotheek en het archief zitten naast het Centraal Station en vlakbij het centrum, dus keuze genoeg.

Wie gaat er mee op 13 september?

Bent u lid van de HVB of wilt u dat worden, dan kunt u mee op dinsdag 13 september door een mailtje sturen aan secretaris@hvboskoop.nl.

Meer weten over de vijf ‘verboden’boekjes:  https://hvboskoop.nl/5-verboden-boekjes/
Meer weten over de geboorteakte: https://hvboskoop.nl/verslag-bezoek-archief/

Op de foto worden in het Nationaal Archief opnamen gemaakt van de geboorteakte. Deze zijn bedoeld voor het HVB.