Mevrouw Els Bulk heeft woensdag 7 februari 2024 in het Boomkwekerijmuseum de tentoonstelling ‘Ewout Bulk & Boskoop, een bijzondere verzameling’ geopend.

Met een zwierige ruk aan een doek onthulde zij een groot bord waarop de lievelingsansichtkaart van haar overleden man groot stond afgebeeld. ‘Reierskoop. Bulksche Brug’ is de titel van de kaart, meer dan een eeuw geleden uitgegeven door boekhandel Mathot.

Daarna maakte mevrouw Bulk met haar drie dochters, begeleid door Fred Booy en Willem Kruiswijk van de Historische Vereniging Boskoop (HVB), een rondgang over de tentoonstelling die geheel gewijd is aan de verzameling die de familie heeft geschonken aan de HVB.

Dochter Marie-Louise vertelde dat de familie trots is dat iedereen nu kan genieten van de bijzondere verzameling. ,,Het is heel bijzonder voor ons om de verzameling van mijn vader hier te zien liggen. Ik zal jullie eerlijk zeggen dat we niet altijd even enthousiast waren over zijn verzamelwoede…… het huis lag vol met oude kranten uit 1870 en duizenden kaarten en mappen. En van onze kant deelden wij misschien helaas niet altijd zijn liefde voor het knippen en plakken. Het huis piepte en kraakte onder zijn verzameling en het uitbreiden van zijn verzameling ging gestaag verder. Honderden fotos lagen in stapels op zijn bureau en bij uitbreiding op de vloer die natuurlijk zorgden voor de nodige ‘stofnesten’ tot grote ergernis van mijn moeder”, aldus Marie-Louise.

Ook Willem Kruiswijk verhaalde over de verzamelwoede van Ewout Bulk. Die was vele malen bij hem in de toenmalige boekhandel Kruiswijk aan de BC Straat. ,,Ewout nam boeken mee. Van alles: kinderboeken, jeugdboeken, bomenboeken, naam maar op. Het zoveel dat ik dacht: lees je ze wel allemaal. Op een dag  vroeg ik het hem. En wat zei Ewout: Wim, ik lees alleen de rechter pagina’s”.

Maar ook de mappen waarin Ewout Bulk z’n bijzondere collectie met veel liefde onderbracht kwamen bij Kruiswijk vandaan. En het waren die mappen die de familie vorig jaar overdroeg aan de HVB. De verzameling van de in juli 2022 overleden Boskoper vormt een ware schatkist. In 48 mappen zitten duizenden knipsels, foto’s, ansichtkaarten en andere documenten over het boomkwekersdorp. Samen brengen zij een eeuw Boskoop in beeld.

De tentoonstelling laat een deel van deze bijzondere verzameling zien. Gekozen is voor een aantal thema’s: het bedrijfsleven inclusief middenstand, voetbal, verenigingen, onderwijs, boomkwekerij, de Hefbrug en de Eerste Wereldoorlog.

Een bijzondere aanblik is de ruim vier meter brede wand met daarop een stratenplan van Boskoop. Links en rechts van het stratenplan staan 46 foto’s van wegen en straten, zoals ze er lang geleden uitzagen.

Bijzonder zijn ook de foto’s van de dorpskern zonder en met de Hefbrug. Goed te zien is hoe de bouw van de Hefbrug Boskoop destijds heeft aangetast. De verbreding van de Gouwe en de aanleg van de opritten heeft tientallen gebouwen laten sneuvelen.

Waarnemend voorzitter Fred Booij van de HVB beloofde dat de vereniging zuinig zal zijn op de verzameling. ,,En ook zullen we ervoor zorgen dat de verzameling op zoveel mogelijk manieren een bijdrage kan leveren aan het leven houden van Boskoops erfgoed”.

Vanaf donderdag 8 februari is de expositie voor iedereen te zien. Binnen de openingstijden van het Boomkwekerijmuseum.