Pioenen per vliegmachine en kippen per trekschuit

Een eeuw geleden werd de Boskoopsche Luchtvaart Maatschappij (BLM) opgericht. Speciaal  voor het vervoer van snijbloemen uit Boskoop naar het buitenland. Allereerst naar Engeland.

De oprichting van de BLM staat vermeld in nummer 101 van Paktijd, het blad van de Historische Vereniging Boskoop (HVB), dat eind juni 2022 verscheen. Het doel achter het vervoer van pioenen, rozen en papavers per ‘vliegmachine’ staat in de serie ‘Even geleden….honderd jaar terug’ van Cees van Vliet.

Bomenzoeker Kas Slappendel

Paktijd 101 kent een gevarieerde inhoud. Kas Slappendel kijkt in het interview terug op z’n carrière als bomenzoeker bij een aantal grotere handelaren. Op de brommer de kwekerijen af. Eerst nieuwtjes uitwisselen, dan zaken doen. Geen nieuws, geen zaken.

Ook een artikel over Sterkenburg & Zoon. Het bekende Boskoopse vervoersbedrijf begon in 1896 met het vervoer van onder meer kippen, steenkool, suiker, jenever, tabak, zeep, eieren en kruidenierswaren. Eerst met de trekschuit, daarna de motorboot en weer later de vrachtauto.  Het bedrijf ging over van vader op zoon. In 2000 besloot Wal het internationale verhuis- en transportbedrijf te beëindigen. Z’n dochter Mariëlle heeft het verhaal nu aan het papier toevertrouwd.

De Historische Vereniging bestaat dit jaar 25 jaar, maar hoe vierden anderen dit jubileum? De redactie van Paktijd dook in het archief en laat in woord en beeld zien hoe Boskoopse verenigingen vierden dat ze een kwart eeuw bestonden. Zoals de IJsclub Otweg en Die Gouwe Sanghers. Of een kwart eeuw getrouwd waren, zoals het echtpaar Van Tol uit de Biezen.

Aandacht ook voor het feit dat de voorstelling Schone van Boskoop niet het eerste theaterstuk was in ons dorp. Kort na de bevrijding in 1945 werden er binnen enkele maanden twee revues gemaakt. Door J. Ravensberg en Arie van Helden.

Paktijd 101 is te koop bij Boekhandel Bruna, Primera Groenendijk en het Boomkwekerijmuseum.  Wilt u lid worden van de HVB dan kan dit door een mail te sturen naar penningmeester@hvboskoop.nl. Meer informatie hebben over de vereniging? www.hvboskoop.nl.