Decennialang was het een gegeven dat vele Boskopers elkaar via de plaatselijke krant een goed nieuwjaar toewensten. Ondernemers, die hun clientèle bedankten en voorspoed wensten, maar net zo goed particulieren die wat advertentieruimte kochten om familie, vrienden en bekenden geluk te wensen.

In Paktijd 107, het blad van de Historische Vereniging Boskoop (HVB), schetst redacteur Sieger Verhart een beeld van deze Boskoopse traditie. ,,Een traditie die eind negentiende eeuw op gang kwam – in de hoogtijdagen met meer dan tweehonderd advertenties – zorgde voor extra krantenbijlagen, maar verdween uiteindelijk vrij geruisloos. Waar men om op te vallen in die zee van advertenties steeds weer wat bedacht om op te vallen, en waar heil en zegen, gezegend en heilgroet langzaamaan plaatsmaakten voor best, gelukkig en gezond’’.

‘Burenruzie’ over spoorlijn

In de nieuwe Paktijd vlooide Cees van Vliet het Boskoops Nieuws- en Advertentieblad van 100 jaar geleden uit voor de rubriek ‘Even geleden…100 jaar terug’. Hij las dat Boskoop en Waddinxveen in 1923 een heftige ruzie uitvochten over de aanleg van de spoorweg tussen Gouda en Alphen. Waddinxveen vond het geldverspilling, Boskoop zag kansen. De ‘burenruzie’ werd beslecht in Boskoops voordeel, maar het duurde tot 1934 voordat de spoorlijn er ook echt lag.

‘Van meesterbakker tot SS-Rottenführer’

Onder de kop ‘Van meesterbakker tot SS-Rottenführer’ deel 1 van een artikel over twee Boskoopse jongemannen in oorlogstijd. Het artikel vertelt het verhaal van Johan Ravensberg en Jan Raateland. De laatste trad toe tot de Waffen SS en later de Kriegsmarine. Hij zorgde er ook voor dat zijn vriend Johan Ravensberg bij een razzia werd opgepakt en een jaar gevangen werd gezet. Hoe belanden twee Boskoopse jongemannen elk aan een kant van de geschiedenis?

Ewout Bulk & Boskoop

In Paktijd 107 een vooruitblik op de tentoonstelling ‘Ewout Bulk & Boskoop, een bijzondere verzameling’ die op 7 februari wordt geopend. Op twee pagina’s wordt in woord en beeld een tipje van de sluier opgelicht. Op de cover van het blad een prachtige luchtfoto van het centrum van Boskoop vele jaren geleden. Zonder Hefbrug, met Hotel Neuf in volle glorie.

Willem Kruiswijk

Willem Kruiswijk blikt terug op zijn voorzitterschap. ‘Ik had niet verwacht dat het voorzitterschap zo intensief zou zijn’, zegt hij. Waarop hij het meest trots is? Dat is een reeks dingen, maar zeker op het feit dat de familie Bulk heeft besloten de verzameling van Ewout aan de HVB te schenken. En hij is trots op zijn boek dat in november uitkwam.