Oud-Boskoop staat er gekleurd op

De Waddinxvener Dick-Jan Thuis geeft het dorp Boskoop van meer dan 100 jaar geleden kleur. Letterlijk. In Paktijd 102 worden enkele prachtige ingekleurde foto’s gepubliceerd.

Een zeilschip dat de oude brug over de Gouwe passeert, Het smalle Zuidwijk, een luchtfoto uit 1926 met gekleurde huizen. De door Thuis ingekleurde oude zwart-wit foto’s laten het verleden herleven.

Thuis: ,,Zwart-witfoto’s van mensen en gebouwen hebben toch iets van afstand. Door ze in te kleuren breng je ze dichterbij. Je gaat er op een andere manier naar kijken. Je gaat ook details zien die op de zwart-witfoto wegvielen”.

In Paktijd 102 staan zes door Thuis ingekleurde foto’s. Ook wordt beschreven hoe de techniek van het inkleuren werkt en is er aandacht voor de discussie die over het inkleuren wordt gevoerd. Bijvoorbeeld over de kleur-echtheid van de foto’s.

Thuis: ,,,Zijn het de oorspronkelijke kleuren? De meeste kleuren komen, denk ik, dicht bij de oorspronkelijke kleur, maar dat weten we niet zeker en we kunnen het ook niet meer controleren”.

Interview Bertus Oostdam

Ook in Paktijd een interview met de oud-grondschipper Bertus Oostdam. Geboren in Zoeterwoude, maar daarna een leven lang werkzaam in Boskoop. En dat verhaal gaat uiteraard ook over bruggen en draaien. Bertus: ,,Dat was altijd feest. Daar waren toch wel problemen mee. De schuit ligt natuurlijk niet in twee tellen stil en een botsing met de brug of draai was niet altijd te voorkomen. Op een gegeven moment mocht je in Boskoop niet meer met de motor varen en moest je werken met vaarbomen. Pas in de jaren tachtig eindigde die beperking, al is er sindsdien een snelheidsbeperking van kracht. Over de vaarrechten heeft Bertus nog voor de rechter tegenover gemeente Boskoop gestaan, omdat een brug of meerdere bruggen te laag waren gebouwd. Deze bruggen zijn na de uitspraak op hoogte aangepast. De boten zijn op 120-150 cm demontabel. Tegenwoordig komen de schuiten niet meer zo ver in het land, doordat de grond per vrachtwagen wordt vervoerd”.

De aardbeving van 1755

En aandacht voor de aardbeving in 1755 die de stad Lissabon trof. Die zeebeving met een kracht tussen de 8.5 en 9 op de schaal van Richter had gevolgen tot in Boskoop.  Minutenlang spoelde het opgestuwde water over de kades en werden de voor anker liggende schepen tegen elkaar geslagen. De samenhang tussen de zeebeving en wat er in Boskoop gebeurde, werd pas weken later duidelijk. Nieuws reisde toen nog iet zo snel als vandaag de dag.