De molen van Slootjes is begin vorige eeuw vastgelegd op een aantal prachtige ansichtkaarten en foto’s. De wipwatermolen sprak blijkbaar tot de verbeelding.
De molen is genoemd naar de familie Slootjes, om te beginnen Leendert Slootjes (1833-1891). Hij was de molenaar toen de Haagse kunstschilder Jan Hendrik Weissenbruch in 1865 aan de overkant van de Otwegwetering plaatsnam op zijn kruk en de schildersezel opbouwde. Gefascineerd door het ongerepte lege polderlandschap, de prachtige wolkenpartijen en de bevallige vormen van de molen.
Waarschijnlijk was de vooraanstaande schilder (1824-1903) met de stoomboot naar Boskoop gekomen. Vanuit Gouda, dat vanaf 1855 een treinstation had. De motorboot was in die tijd de meest logische manier van vervoer naar ons dorp.
Haagse School
Weissenbruch was een prominent lid van de zogeheten Haagse school. Door zijn liefde voor weidse landschappen en indrukwekkende wolkenpartijen werd hij het steeds drukkere Den Haag uitgedreven. Onder andere naar Boskoop, het dorp dat zich in de tweede helft van de negentiende eeuw steeds meer ontwikkelde tot een centrum van boomteelt. Later werkte hij veel in Noorden en Nieuwkoop.
Varend naar bedrijf en woning
In 1865 moet hij zijn kruk en schildersezel hebben opgezet om ‘Zonsondergang bij Boskoop’ te schilderen. Schuin tegenover de molen van Slootjes. Die stond halverwege de Otweg. Waar nu de woonboten liggen met op de achtergrond boomkwekerijen, daar lagen toen slechts enkele veehouderijen. De boeren en hun gezinnen konden alleen varend bij hun bedrijven en woningen komen. Zo’n bootje is ook nog te zien op het schilderij van Weissenbruch.
De wipwatermolen (op waterwipmolen of wipmolen) is, volgens de molendatabase, gebouwd in 1658. De poldermolen zorgde dat het water in de Nessepolder op peil bleef. Deze polder tussen Boskoop en Alphen was toen nog een zogenaamde vaarpolder, een polder waar je nog niet over de weg kon komen. De molen is afgebroken rond 1907, al spreken andere bronnen over 1910.
De molens werden overal in ons land vervangen door diesel-aangedreven of elektrische gemaaltjes. Boskoop kreeg pas in 1926 elektriciteit, dus het zal een diesel-aangedreven gemaal zijn geweest.
Eerste molen dichterbij Gouwe
Volgens dezelfde molendatabase was het de tweede molen die de Nessepolder op peil hield. De eerste stond een stuk dichterbij de Gouwe. Deze werd rond 1520 gebouwd en in 1658 afgebroken. Van deze molen zijn geen afbeeldingen bekend.
Boskoop had, voor zover we weten, zes van dit soort molens om de polders op peil te houden Leden van de familie Slootjes hebben deze molen vele jaren in bedrijf gehouden. Leendert kwam overigens uit een familie met meer (water)molenaars. Familieleden waren werkzaam in de streek tussen Gouda en Rotterdam.
Recente reacties