Herinneringen, familieverhalen, levensverhalen, bekentenissen. Misschien een beetje onthullend, soms met humor, altijd interessant. De Historische Vereniging Boskoop (HVB) en het Boomkwekerijmuseum gaan wat nieuws doen. Op de ledenavond van donderdag 12 september worden Boskopers geïnterviewd over hun leven.

Aan zet zijn de leden van de Interviewgroep, een gezamenlijke activiteit van HVB en museum. De Interviewgroep zorgt er al jaren voor dat de verhalen van Boskopers worden vastgelegd. Boskopers uit alle lagen van de bevolking vertellen hun levensverhaal. In de afgelopen jaren is een breed scala aan persoonlijke, prachtige en gedenkwaardige gesprekken in woord en beeld vastgelegd.  Bij elkaar vormen die verhalen de geschiedenis van ons dorp van de laatste eeuw.

‘Live’ interviews

Enkele van die verhalen zijn de basis voor een verhaal in Paktijd, de meeste worden nauwgezet vastgelegd en bewaard voor het nageslacht. Op de ledenavond op 12 september wordt daaraan een variant toegevoegd: Boskopers worden ‘live’ geïnterviewd. Over hun leven en werk, over het veranderende dorp in een veranderende wereld.

Grote vraag: wie zit daar?

Grote vraag is natuurlijk: wie zit daar straks op deze eerste Avond van de Sprekende Geschiedenis? Wie bijt het spits af. Best spannend. De Interviewgroep heeft ervoor gekozen de naam of namen nog even geheim te houden.

Mark Boon over Ard van Daal

Niet geheim is het interview dat na de pauze wordt gehouden. Boskoper Mark Boon wordt geïnterviewd over het boek dat hij onlangs presenteerde over onze Boskoopse oorlogsheld en verzetsman Ard van Daal. Wat heeft de man die op ons Oorlogsmonument op het Raadhuisplein staat nou precies gedaan? Wat is er waar in Boskoop gebeurd? Hoe actief was het verzet in ons dorp?

Vrouwen in het verzet?

Een andere belangrijke vraag: hoe zit het met de Boskoopse vrouwen in het verzet? Geen enkele Boskoopse heeft het Verzetsherdenkingskruis gekregen, maar betekent dat ook dat zij geen verzet pleegden?

Wat: Thema-avond HVB en Boomkwekerijmuseum, de eerste Avond van de Sprekende Geschedenis

Wanneer: donderdag 12 september 2024

Hoe laat: 19.30 uur

Waar: Boomkwekerijmuseum

Voor wie: de toegang is gratis voor leden van de HVB en voor vrijwilligers van het Boomkwekerijmuseum.

Aanmelden kan via: secretaris@hvboskoop.nl