n het weekeinde van 6 en 7 april hebben leden van de Historische Vereniging Boskoop (HVB) gratis toegang tot de tentoonstelling ‘Ewout Bulk & Boskoop, een bijzondere verzameling’. Deze expositie is te zien in het Boomkwekerijmuseum.

Dit ‘gratis weekeinde’ is een gezamenlijk initiatief van de HVB en het Boomkwekerijmuseum. HVB-leden wordt verzocht zoveel mogelijk de Museumpas mee te nemen.

Innamedag

Zaterdag 6 april is ook weer de jaarlijkse innamedag van de HVB en het museum. Oude documenten, boeken, voorwerpen en gereedschappen die met “Boskoop’ te maken hebben kunnen dan worden ingeleverd, bekeken en beoordeeld door experts. Dat zijn dit keer Sjaan Sanders en Bart Hoogeveen. Laatstgenoemde is de nieuwe collectiebeheerder.

Beeld van een eeuw Boskoop

In de afgelopen tijd hebben al veel Boskopers en andere geïnteresseerden de tijdelijke tentoonstelling bezocht. Deze geeft een beeld van de bijzondere verzameling die de Boskoper Ewout Bulk bij leven heeft aangelegd. Duizenden knipsels, foto’s en ansichtkaarten vertellen het verhaal van Boskoop tussen 1900 en 2000.

De verzameling in 48 grote zwarte mappen is door de familie Bulk geschonken aan de HVB met de opdracht deze toegankelijk te maken voor ‘Boskoop’. Dit gebeurt niet alleen door de tentoonstelling, die tot 12 mei te zien is, maar ook door de digitalisering ervan. Dit is in volle gang. De collectie wordt (gedeeltelijk) opgenomen in de beeldbank die de HVB inricht. Dit is in volle gang. Zodra dit mogelijk is, wordt deze opengesteld voor het publiek.

Het museum is zaterdag 6 april geopend van 10.00 uur tot 16.30 uur. Zondag 7 april is dat van 13.30 tot 16.30 uur. Het Boomkwekerijmuseum is te vinden aan het Reijerskoop 52-54.