Langs Heilige huisjes

….

Op zaterdag 27 mei werd de jaarlijkse Grote Excursie gehouden. Het thema was dit jaar ‘De Stijl’ en ‘De Amsterdamse School’. De dag begon bij het Louis Hartloopercomplex – gebouwd in De Amsterdamse Schoolstijl – waar architectuurhistorica Mascha van Damme een complete lezing hield over De Stijl en de Amsterdamse School. Vervolgens gingen we naar Utrecht-Oost voor nog veel meer tekenen van De Amsterdamse School en De Stijl.

Welkom bij Louis Hartloper Complex
In samenwerking met het Utrechts Geveltekenfonds is door de kunstenaar Ruud van de Vliet een gevelteken met de bekende stoel van Rietveld gemaakt. De wethouder van cultuur, de heer Diepeveen, heeft het gevelteken op de zijmuur van het pand Adriaen van Ostadelaan 93, waar Gerrit Rietveld lange tijd zijn werkplaats had, onthuld.

Na de lunch zijn er met 5 gidsen twee wandelingen gemaakt langs onder andere de chauffeurswoning van Rietveld, het Wilhelminaparkrestaurant en het Rietveld Schröderhuis; na een pauze voerde de wandeling langs de volkswoningbouwcomplexen aan de Rembrandtkade / Albert Neuhuysstraat en de Adriaen van Ostadelaan met beeldhouwwerk van Hildo Krop en niet te vergeten naar de woning van de voormalige commissaris van koningin van Utrecht: Jhr. Pieter Beelaerts van Blokland; we zijn zelfs binnen geweest. Vervolgens gingen we naar eindpunt de Wilhelminakerk – ook Amsterdamse school – voor de borrel.

Ondanks het warme weer (33 graden) gingen toch 60 leden mee; een hele prestatie. Met dank aan de deelnemers en de gidsen: Mw. Van Damme, Mw. Jimkes, Mw. Blijham, Dhr. Ruys en niet te vergeten Mw. Wilmer, die er voor gezorgd had, dat vooral de twee wandelingen een groot succes waren.

Word lid van
onze vereniging!