Deze serieus kijkende jongedame is waarschijnlijk meer dan een eeuw geleden gefotografeerd door de Boskoopse fotograaf J.W. de Jong Pz, gevestigd aan het Reijerskoop. Het is een zogenaamde carte de visite (CDV). Dat zijn kleine foto’s bevestigd op een kartonnen ondergrond.

De CDV is recent door een verzamelaar geschonken aan de Historische Vereniging Boskoop. De reden: ik vind dat de foto thuishoort in Boskoop. We kunnen deze verzamelaar alleen maar gelijk geven. Maar de grote vraag is natuurlijk wel: wie staat erop? Wie is deze serieus kijkende jongedame die met grote, donkere kijkers naar de lens van fotograaf De Jong kijkt? Nadere informatie is niet beschikbaar.

De foto is naar alle waarschijnlijkheid meer dan een eeuw oud, al weten we dat niet zeker. Feit is dat het succes van de carte de visites begin 1900 sterk afliep. Vooral door de introductie van de fotografische ansichtkaart en de betaalbare Kodak-camera. Door het tijdsverloop is de kans dat we een antwoord krijgen op de vragen dus niet zo groot, al zou het mooi zijn als iemand de jongedame herkent als iemand uit de eigen familiealbums.

Photograaf-Amateur J.W. de Jong Pzn.

De foto is gemaakt door J.W. de Jong Pz. Deze Boskoper noemde zich ‘photograaf-Amateur’. Hij woonde of had z’n zaak aan het Reijerskoop. Een huisnummer is niet bekend. Uit adresboeken van 1918 en later woonde er in Boskoop wel een J.W. de Jong maar op andere adressen. En nergens met de vermelding dat deze (amateur-)fotograaf was.

Overigens maakte destijds ook Fotografie Modern in Boskoop van dergelijke CDV’s. Dit bedrijf had ook een vestiging in Amsterdam.

Wat is een carte de visite?

De foto is als gezegd een zogenaamde carte de visite (CDV).  In de internet-encyclopedie Ensi wordt de carte de visite als volgt beschreven:  ,,Verwijst naar kleine foto’s, bevestigd op een kartonnen ondergrond, in het bijzonder de fotografische kaarten die de Parijse fotograaf André-Adolphe-Eugène Disdéri in 1854 patenteerde en soortgelijke kaarten gemaakt door Mathew B. Brady en andere fotografen. In de jaren 70 van de 19de eeuw raakten de kaarten, doorgaans portretten, uit de mode”.

Volgens de website  Uitdeoudekoektrommel.nl (let niet op de naam) was het destijds  gebruikelijk om niet één afdruk te kopen, maar een set van zes tot twaalf stuks, zodat er ook exemplaren uitgedeeld konden worden aan familie, vrienden, kennissen of zakenrelaties. Vaak werden de cartes de visite verzameld in speciale insteekalbums. Ook het verzamelen van portretten van leden van het Koningshuis, politici en beroemdheden was een populaire bezigheid van met name vrouwen uit de betere kringen.

Post-mortem portretten Een carte de visite werd, volgens de website, niet enkel voor portretten en afdrukken van landschappen of gebouwen gebruikt, maar ook voor bidprentjes. Niet zelden werd hiervoor een post-mortem portret gebruikt, wat in die tijd vrij gebruikelijk was om de gedachtenis aan een overleden dierbare te bewaren. De carte de visite bood de mogelijkheid om exemplaren te versturen naar familieleden.