‘Ewout Bulk & Boskoop, een bijzondere verzameling’ is de titel van de tentoonstelling van de Historische Vereniging Boskoop (HVB) die van 8 februari tot en met 12 mei 2024 is te zien in het Boomkwekerijmuseum.

De expositie wordt op 7 februari officieel geopend door Els Bulk, de weduwe van Ewout Bulk. De tentoonstelling toont een deel van de verzameling van Bulk. De verzameling is aan de Historische Vereniging Boskoop (HVB) geschonken kort na zijn overlijden op 14 juli 2022.

De 48 mappen bevatten duizenden foto’s, ansichtkaarten en knipsels die samen ongeveer 100 jaar van de geschiedenis van het kwekersdorp laten zien. Een tante van Ewout legde begin vorige eeuw de basis voor de verzameling. Cees Bulk, de vader van Ewout, nam het stokje over. In 1978 was het de beurt aan Ewout. Die verzamelde niet alleen het verleden, maar begon ook sloop- en bouwprojecten in Boskoop te fotograferen. Dat deed hij onder het motto ‘elke dag wordt geschiedenis geschreven’. Uit de Boskoopse Courant haalde hij knipsels om de foto’s en kaarten te ondersteunen.

Wandvullende plattegrond

Voor de tentoonstelling is gekozen voor een aantal thema’s. Op een wandvullende plattegrond is te zien hoe de wegen en straten van het dorp er vroeger uitzagen. Ook wordt met behulp van grote foto’s zichtbaar hoezeer de bouw van de Hefbrug de dorpskern heeft veranderd.

Knechten en patroons

Veel aandacht is er ook voor het bloeiende verenigingsleven, voor bedrijven en de middenstand. Uiteraard was de boomkwekerij een belangrijk onderwerp voor de Boskoopse verzamelaar en dus voor de tentoonstelling. Te zien zijn prachtige oude foto’s van loodsen en kwekerijen. Maar ook de ‘knechten en patroons’ die er rondliepen.

De HVB-tentoonstelling ‘Ewout Bulk & Boskoop, een bijzondere verzameling’ is te zien van 7 februari tot en met 12 mei in het Boomkwekerijmuseum aan het Reijerskoop 42-54.