We schrijven 1806, meer dan twee eeuwen geleden. Sijtje Loeff, een jonge vrouw uit Boskoop, raakt onbedoeld zwanger. Van de zoon van de dominee. In die tijd een schande. En een juridisch probleem.

In de nieuwste uitgave van Paktijd, het blad van de Historische Vereniging Boskoop (HVB) een boeiend verslag van dit Boskoopse drama. Een gevecht tussen twee families dat zelfs aan de schout en schepenen wordt voorgelegd. En uiteraard bemoeit ook de dominee zich ermee. Als vader èn als voorganger.

Een lezenswaardig artikel van redacteur Edwin van Voskuilen over een intiem samenzijn op de Goudse kermis en een jonge vrouw die er pas na enkele maanden achter komt dat zij daarbij zwanger is geraakt. Een artikel over liegen en bedriegen en over een flesje met groen gif dat de jonge vrouw van de zoon van de dominee krijgt aangeboden. Bedoeld om de zwangerschap af te breken.

Ook in Paktijd 109 deel 2 van de lotgevallen van twee Boskoopse vrienden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Johan Ravensberg en Jan Raateland. Zij zijn 21 en 18 jaar oud als Nederland bezet wordt in de Tweede Wereldoorlog. De oorlog is er niet alleen de oorzaak van dat het over is met hun zorgeloze leventje, maar laat hen ook een geheel verschillende afslag in het leven nemen. Jan gaat bij de Waffen-SS, Johan wordt door de bezetter gearresteerd.

Interessant is ook een interview met Hennie Kuijf. Oud-boomkweker en oud-wethouder. Hij kijkt terug op z’n leven:  ‘Ik heb mijn leven geleefd zoals het is en daar heb ik geen spijt van. Soms heb je mazzel en soms je heb je pech. Je moet het leven nemen zoals het is”.

Uiteraard ook een nieuw Zoekplaatje en een aflevering van Boskoops Eeuwelingen met dit keer de Boskoopse afdeling van de vereniging Groei en Bloei. 150 jaar jong. Op de achterkant een wereldfoto van vier kindjes van het gezin Trimp.

Paktijd is te koop bij Boekhandel Bruna Jongejan, Primera Groenendijk en het Boomkwekerijmuseum. Lid worden kan door een mailtje te sturen naar penningmeester@hvboskoop.nl