Voorname vragen bij de tentoonstelling ‘Boskoop in kaart en beeld’? Waar staat mijn huis en hoe zag het er daar vroeger uit?

Wijzend en turend stonden de genodigden en bezoekers donderdagmiddag de grote kaarten te bestuderen. Zij kregen als eersten de kans om de nieuwe tentoonstelling van de Historische Vereniging Boskoop (HVB) te bekijken.

Ongeveer 60 oude kaarten en ansichtkaarten sieren de wanden van het Boomkwekerijmuseum aan het Reijerskoop. Op de oude kaarten is de ontwikkeling van ons dorp goed te volgen. En wat is er mooier om dan nauwkeurig na te kijken hoe de eigen omgeving er vroeger uitzag. In 1650 of 1820 of een eeuw geleden? De eerste kaart is van 1572, de meest recente afbeelding is een redelijk nieuwe luchtfoto.

De expositie van Bart Hoogeveen en Fred Booy  laat zien hoe Boskoop zich in de loop van de eeuwen ontwikkelde, aldus voorzitter Willem Kruiswijk. ,,U zult  zo dadelijk ook ansichtkaarten van Boskoop kunnen aanschouwen en ook daarin heeft ons dorp een rijke geschiedenis. Wist u dat er in de loop van de tijd ruim dertig verschillende uitgevers van deze kaarten zijn geweest?’

Hierna verrichtte Kruiswijk samen met Bart Hoogeveen de opening van de tentoonstelling. Fred Booy moest vanwege corona verstek laten gaan.

Boskoop in kaart en beeld is tot en met 29 april te zien in het Boomkwekerijmuseum.