50.000 foto’s van Boskoopse panden, tuinen, evenementen, straten en wegen, verenigingen en mensen toegankelijk maken voor het publiek. Dat is een arbeidsintensieve klus. Een lastig pad met voetangels en klemmen, maar vooral geldt: stug doorgaan.

Dat was het verhaal donderdagavond 12 september van Arnold Elsholz en Wim Peltenburg. Op een speciale avond van de Historische Vereniging Boskoop (HVB)  en het Boomkwekerijmuseum vertelden zij over de totstandkoming van de nieuwe beeldbank. Daarvoor moet de hele collectie van 50.000 foto’s worden overgezet van het ene, achterhaalde systeem naar een nieuw systeem. Dat moet ervoor gaan zorgen dat de collectie makkelijk toegankelijk en doorzoekbaar wordt voor alle Boskopers.

De HVB lift daarbij mee opeen systeem dat de gemeente Alphen heeft gekocht. Daarvan kunnen alle erfgoedverenigingen, zoals de HVB, gebruik maken. Dit systeem is al onderdeel van de website van de HVB.

Arnold en Wim hebben de eerste 113 foto’s van oud-Boskoop op de website gepubliceerd. Dat moet in de komende jaren gaan groeien naar enkele tienduizenden. En dan moet er nog worden nagedacht over de films over Boskoop, de vele voorwerpen die de HVB heeft en over het papieren archief.

Voetangels en klemmen

En de voetangels en klemmen? Die hebben te maken met onderwerpen als copyright en privacy. De meeste foto’s zijn geschonken door families. Op die foto’s niet allen huizen, bedrijfsgebouwen en straattaferelen, maar soms ook familiekiekjes. ,,En die willen mensen niet op internet. En terecht”, aldus Arnold en Wim.

Een ander vraagstuk is het copyright. Dat berust bij de maker van de foto. Soms hebben schenkers expliciet toestemming voor publicatie gegeven, soms niet. Soms zijn foto’s gemaakt door professionele fotografen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij ansichtkaarten. In deze gevallen moet een afweging worden gemaakt: mag deze op de website of alleen in de collectie.

Gezocht: hulp

Gezocht: hulp bij het klaarmaken voor publicatie. Heeft er iemand zin om hierbij te helpen, een paar uur in de week, een halve dag of langer? Stuur een mailtje naar: secretaris@hvboskoop.nl.

Alvast een snelle blik?

De eerste 113 foto’s zijn te zien in de beeldbank op de website van de HVB: www.hvboskoop.nl