In het Boskoopsch Nieuws- en Advertentieblad van 13 juni 1951 plaatste de firma Van Eijk & Hagoort een advertentie. ‘Televisie Belangrijk Bericht’, was de kop. Nederland stond op het punt om kennis te maken met het fenomeen ‘televisie’ en Boskoop kon uiteraard niet achterblijven.

Van Eijk & Hagoort nam daarbij het voortouw. Of het stormliep na die eerste advertentie dat is niet meer na te gaan, maar de firma heeft zeker z’n best gedaan. Na die eerste advertentie verscheen een prachtig rijmpje. ‘De televisie nadert, ’t zal U baten. Als U er tijdig eens over komt praten’.

Die aangekondigde eerste landelijke televisie-uitzending kwam er op 2 oktober 1951. Dat was mede mogelijk door een grote mast die werd gebouwd in Lopik. Dat was een stalen zendmast van 220 meter hoog. Later werd daar de zogeheten Gerbrandytoren gebouwd. Deze toren, beter bekend als de Zendmast van Lopik, was in 1961 gereed.

Van Eijk & Hagoort nodigde enkele prominente Boskopers uit om in de huiskamer van de heer Hagoort die eerste uitzending te komen bekijken. Uiteraard behoorde ook een verslaggever van het Boskoopsch Nieuws- en Advertentieblad dit selecte gezelschap.

Die spreekt op voorhand van ‘een gedenkwaardige datum in de Nederlandse historie’. De verslaggever bouwt de spanning op tot het moment dat de uitzending begint. ‘Beschenen door het zachte, getemperde licht, die enkele gezellig aandoende schemerlampjes uitstraalden, en onder een rustige kout, waarin evenwel de spanning voelbaar was voor wat over enkele ogenblikken komen zou’.

‘Uiteraard was de illusie niet hoog gespannen in verband met het weten dat de televisie in Nederland de verschillende kinderziekten heeft te overwinnen’. Het programma kan de verslaggever echter zeker bekoren. ‘Dat niettemin tijdens ons aandachtig turen op het beeldscherm onze gereserveerdheid overging in bewondering voor hetgeen ons oog aanschouwde’.

‘Wij waren dan ook na deze televisie-uitzending een wetenschap rijker: het is een mooie toekomst, welke de televisie tegemoet kan gaan”, aldus de verslaggever. Het bedrijf bedenkt nog iets nieuws: in Hotel Neuf worden televisieavonden georganiseerd om de Boskoper kennis te laten maken met de toekomst.

En hoe zat het met de verkoop? Die begint langzamerhand toe te nemen, zo meldt de heer Hagoort op 19 april 1952. Op 14 mei wordt in Neuf de voetbalwedstrijd Holland-Zweden vertoont. Ondanks het korrelige beeld genieten de toekijkende Boskopers van de wedstrijd.

En zo verovert de televisie ook Boskoop. Dankzij de heer Hagoort