Bestuursvergaderingen:


ALV:

Evenementen:




Historische Vereniging Boskoop
Reijerskoop 52-54
2771 BR Boskoop
secretaris@hvboskoop.nl
 
ZOEKEN
 Zoeken
hefbrug1
Geklonken stalen HEFBRUG uit 1935-1936 over de Gouwe,
gebouwd door de N.V. De Vries Robbé & Co. uit Gorinchem ten behoeve van de verbreding en kanalisering van de Gouwe in het kader van de verbetering van de waterweg van Amsterdam naar Rotterdam.

Identieke bruggen bevinden zich in Waddinxveen en, met verschillen van een grotere brugbreedte en doorvaarthoogte, over de Gouwsluis te Alphen aan den Rijn.

Omschrijving:
De hefbrug is opgebouwd uit twee konisch toelopende heftorens, bestaande uit open geklonken vakwerkconstructies, waartussen het val wordt geleid tijdens het openen en sluiten van de brug.

Het val bestaat uit een rijvloerconstructie en twee geklonken vakwerkhoofdliggers met daartussen een bovenwindverband. Het val wordt uitgebalanceerd door betonnen ballastblokken in de heftorens; het val is daartoe door middel van staalkabels via kabelwielen bovenin de heftorens verbonden met de ballastblokken.

De doorvaartwijdte bedraagt 25 meter, de breedte tussen de leuningen 9 meter. De doorvaarthoogte in gesloten toestand is 2,5 meter en in geopende toestand 35 meter.

Op de brug stalen leuningen met decoratieve cirkels en in smeedwerk de naam en het bouwjaar van de brug: "Boschkoopse Brug, Anno Domini 1936".

De betonnen landhoofden zijn bekleed met gele baksteen, voorzien vanbetonnen dekplaten en hoekstenen. Betonnen veelhoekig brugwachtershuisje onder met koper bekleed dak aan de zuidzijde tegen de oostelijke oever.

Aan weerszijden van de langgerekte aanbruggen muurtjes van gele baksteen met grindbetonnen dekplaten en pilonen en stalen leuningregels. Betonnen trappen met identiek gemetselde borstweringen en/of stalen leuningen van het straatniveau naar de brug. Aan de oostkant in de aanbrug twee viaducten: één tweebaans onderdoorgangvoor autoverkeer, één fietstunnel. Beide met betonnen zijwanden en plafonds.

Verder enkele opslagruimtes achter houten deuren in de aanbrug. Op de westelijke oever een viaduct met wanden van geglazuurde baksteen en een heel flauw betonnen tudorgewelf. Tussen het viaduct en de Gouwe een transformatorruimte met opslag achter zware stalen deuren.

Waardering:
De hefbrug is van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische waarde als representatief voorbeeld van een stalen hefbrug uit het midden van de jaren dertig en als expressie van de infrastructurele ontwikkeling rond de verbreding en kanalisering van de Gouwe. De bruggen in Boskoop, Alphen aan den Rijn en Waddinxveen vormen een uniek ensemble in Nederland met hoge stedebouwkundige waarde door de beeldbepalende situering en silhouetwerking in het landschap. De hefbrug is in hoge mate gaaf. De hefbrug heeft inmiddels een hoge zeldzaamheidswaarde, als één van de weinig gaaf bewaard gebleven hefbruggen en in samenhang met de identieke hefbruggen in Alphen aan den Rijn en Waddinxveen.
(bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)
Realisatie en ontwerp: Interforce